Een nieuwe blik op
Oude Landen
Het project Een nieuwe blik op Oude Landen wil de spoorinfrastructuur van en naar de Antwerpse haven verbeteren. Daarmee draagt het project bij aan de modal shift: minder vrachtwagens op de weg en meer duurzaam transport via het spoor en de binnenvaart.
Momenteel kruisen twee goederenspoorlijnen (L27A en L11) elkaar gelijkgronds aan vertakking Schijn aan de ingang van de haven. Als we meer goederentreinen op deze lijnen willen laten rijden, dan botst deze infrastructuur op termijn op haar limieten en is er een andere oplossing nodig.
Een nieuwe blik op Oude Landen onderzoekt hoe dit knelpunt op te lossen zodat het spoor nog veiliger en efficiënter kan functioneren. We onderzoeken ook hoe een tweede spoorwegtoegang naar de haven in Antwerpen gerealiseerd kan worden en wat het effect is op de omgeving.
De oplossing moet meer bieden dan enkel een technische ingreep. Het project raakt aan de leefbaarheid, natuur en de bereikbaarheid van de regio. Daarom is gekozen voor een vernieuwde, brede aanpak met Team Intendant.
Op weg naar een gedragen oplossing
Eerdere plannen, zoals de spoorwegberm ophogen en een ongelijkgrondse kruising aanleggen, botsten op veel weerstand en bleken niet volledig te voldoen aan de verwachtingen en noden. Het is tijd voor een andere aanpak. Team Intendant is aangesteld om de dialoog opnieuw te openen. We onderzoeken technische randvoorwaarden, ruimtelijke mogelijkheden en luisteren naar de inzichten, bezorgdheden en perspectieven van de sleutelactoren. In dialoog met hen bouwen we aan gedeelde ambities en oplossingen.
Dat doen we via een transparant en co-creatief proces, waarin burgerbewegingen, beleidsmakers, bedrijven en experten elk hun kennis en belangen inbrengen.
Onze ambitie
We werken toe naar oplossingen die zowel technisch, sociaal als ecologisch kloppen. Een project dat bijdraagt aan een vlotte logistiek en een betere leefomgeving. Een project dat lokale hinder omzet in lokale winst: met meer ruimte voor natuur, duurzame mobiliteit en een leefbare buurt.
Onze aanpak
Net als bij De Grote Verbinding – de overkapping van de Antwerpse Ring – waar het dossier op vele punten ook vast zat, brengen we bij Een nieuwe blik op Oude Landen ontwerp, inzicht en dialoog samen. Door verschillende meningen samen aan tafel te brengen voor een open proces, maken we de complexiteit van dit project behapbaar. Zo ontstaat stap voor stap een gemeenschappelijke visie en creëren we samen ruimte voor oplossingen die breed gedragen worden.
Partners
ORG Urbanism & Architecture
Ruimtelijk ontwerpend onderzoek, co-creatie en strategische aansturing
Common Ground
Procesregie, stakeholderengagement, co-creatie en communicatie
Movares
Adviesbureau voor complexe spoor- en mobiliteitsprojecten
TML (Transport & Mobility Leuven)
Onderzoek en modellering rond mobiliteit, spoorcapaciteit en verkeersstromen
Antea
Specialist in milieu-effectenrapportage, ruimtelijke impactanalyse en ecologische integratie
SOLV
AI-toepassing voor stakeholdermanagement
Kodos
Expert in kosten-batenanalyse en financiële onderbouwing van complexe projecten
Rasschaert Advocaten
Juridisch advies
Infrabel
Belgische spoorinfrastructuurbeheerder
TUC RAIL
Belgisch engineeringbureau gespecialiseerd in spoorwegtechnologie en -infrastructuur

